Pijnklachten

Pijn door de jaren

Door de eeuwen heen is er veel nagedacht over pijn en is er veel onderzoek naar gedaan. De ideeën over pijn gingen van een straf van God, via een specifieke sensorisch model in de 17e eeuw, naar het hedendaagse model. Het hedendaagse model beschrijft pijn als een bewuste uiting van onbewuste processen. De onbewuste processen in totaal worden ook wel het pijnsysteem genoemd. Dit is een systeem van zenuwen, hormonen, gedachten en ideeën, welke in de hersenen samenkomen en pijn als uiting kunnen hebben. Het pijnsysteem wordt tegenwoordig gezien als een beschermingsmechanisme. Het beschermt de mens tegen factoren die het fysieke en mentale welbevinden in gevaar brengen.

Hedendaagse pijn

Tegenwoordig heerst het inzicht dat pijn niet simpel is, maar het product is van meerdere factoren. Het is niet direct verbonden met een onjuiste houding, overbelasting of schade in het lichaam. Het is een product van overdracht tussen zenuwen, hormonen en gedachten en ideeën. Dit komt samen in de hersenen, waar uiteindelijk de pijn ontstaat.

Cognities, gedachten en ideeën

Heb je bijvoorbeeld negatieve gedachten over je klacht, zoals dat je pijn nooit meer weg gaat, dat er iets ernstigs mis is met je lichaam of dat je zelf geen invloed kan uitoefenen op je klacht, dan kan het zijn dat dit een negatieve invloed heeft op jouw pijn.  Aan de andere kant, heb je vertrouwen in je lichaam, kan je zelf de klacht beïnvloeden en heb je vertrouwen in de fysiotherapeut dan kan dat een positieve invloed op jouw pijn hebben.

Hormonen

Hormonen kunnen ook een belangrijke rol spelen in de mate van pijn die je ervaart. Heb je bijvoorbeeld last van langdurige mentale overbelasting dan kunnen stresshormonen ervoor zorgen dat je pijn erger wordt. Beweeg je of sport je dan kan onder andere het hormoon adrenaline vrijkomen, welke de pijn juist kan verminderen.

Jouw coach bij langdurige pijnklachten

Hoe langer jouw pijnklachten aanwezig zijn hoe groter de invloed kan zijn van gedachten en hormonen in vergelijking met de schade op het lichaam. Daarom is het zeer belangrijk dat er onder begeleiding van een fysio- of manueel therapeut jouw persoonlijke en omgevingsfactoren besproken worden tijdens de behandeling. Je therapeut kan je coachen om eventuele negatieve factoren aan te pakken en waar mogelijk te veranderen.

Zeker als jouw pijnklachten zich bevinden in nek, lage rug of schouders kunt u het beste bij de manueel therapeut terecht.

Wil je hier meer over weten? Of wil je weten hoe ik als fysiotherapeut en manueel therapeut dit kan toepassen in de behandeling neem dan contact met mij op via het onderstaand contactformulier, of bel of mail.