Schouderklachten

Schouderklachten zijn zeer vervelend en kunnen je sterk beperken in je dagelijks leven. Misschien herken je de volgende problemen wel:

• Instabiel gevoel in de schouder

• Pijn bij snelle bewegingen

• Niet op de pijnlijke schouder kunnen liggen

• Pijn bij de hand op de rug leggen: bij vrouwen je bh-bandje vast/los maken, bij mannen bijvoorbeeld je overhemd in de broek steken.

• Moeite met iets uit het bovenste keukenkastje pakken.

• Pijn bij tillen

Door pijn in en rond je schouder kan je je sterk beperkt voelen bij je dagelijks functioneren. Graag vertel ik je meer over dit geweldige gewricht, met veel mogelijkheden, die ook af en toe problemen kan geven. En hoe je problemen behandeld kunnen worden bij Van Rijnsoever Fysiotherapie.

De schouder, een geweldig samenspel

Je schouder heeft ontzettend veel mogelijkheden, van heel ver reiken tot een bal met hoge snelheid gooien. Hierdoor heb je veel mobiliteit en kracht in je schoudergordel nodig. Het is daarom niet vreemd dat er een ingenieus samenspel nodig is. Veel gewrichten, spieren, pezen en een slijmbeurs zorgen ervoor dat je schouder goed en veilig kan bewegen.

Echter gebeurt het wel eens dat dit fantastische gewricht niet meer zo goed en veilig kan bewegen. Dit kan gevolgen hebben voor alle betrokken gewrichten en spieren. Het is dan soms moeilijk om oorzaak en gevolg uit elkaar te halen. Ontstaat er een peesontsteking, omdat je schouder instabiel is, of wordt je schouder instabiel, omdat er een peer ontstoken is?

Fysiotherapeutisch onderzoek

Voor de fysiotherapeut en manueel therapeut is daarom een uitgebreid onderzoek van je klacht belangrijk. Daarin is het essentieel om de hoofd- en bijzaken van je klacht goed te kunnen scheiden en alle aspecten van je schouderklacht op een adequate manier in kaart te brengen.

De pijn bij snelle bewegingen, komt dat omdat er een pees klemt onder je schouderdak, of komt het omdat je schouderblad niet snel genoeg meebeweegt? Niet op die zijde kunnen liggen is dat ten gevolge van een geïrriteerde slijmbeurs, of een gewricht wat in de beknelling komt? En is dat dan ten gevolge van een kortdurende overbelasting, zoals een plafond witten, of heb je een structureel verkeerd beweegpatroon in de schoudergordel?

Dit soort aspecten zijn belangrijk om goed en grondig uit te vragen en te onderzoeken. Op die manier krijg ik als fysiotherapeut en manueel therapeut een volledig beeld van je schouderklacht en kan daar op de juiste manier mee omgaan

Behandeling bij schouderpijn

Je merkt al dat er veel factoren zijn die van invloed kunnen zijn op jouw schouderklacht. De behandeling kan daarom ook van persoon tot persoon, van schouder tot schouder en van klacht tot klacht verschillen. Vaak staat het normaliseren van de samenwerking tussen de spieren, gewrichten, pezen en slijmbeurs centraal. Door middel van het manueel begeleiden van een optimaal beweegpatroon en het stimuleren van de juiste delen van de schoudergordel met oefeningen kan de schouderpijn verminderen of zelfs verdwijnen en jouw probleem kleiner worden.

Heb jij schouderpijn en wil je daar graag bij geholpen worden? Maak dan direct een afspraak.